Strona wejścia jest często pierwszą i ostatnią możliwością przyciągnięcia uwagi odwiedzającego, dlatego umieszczanie intro przy tworzeniu stron internetowych jest wielkim błędem. Dlaczego? Internauta szuka zazwyczaj konkretnych informacji a każda sekunda czasu poświęcona na omijanie rozbudowanych grafik i ładujących się animacji flash tylko pogłębia zniecierpliwienie.
Jest to bardzo denerwujące, gdy intro ładuje się powoli albo nie można go ominąć. Mniej zdeterminowani odwiedzający wówczas łatwo opuszczają witrynę, bo nie tego szukali.
Intro wykonane we flashu często wymaga zainstalowania najnowszej wtyczki Flash Playera – to dodatkowy czynnik irytujący odwiedzających.
Intro zazwyczaj nie wnosi żadnych merytorycznych treści, nie pomaga ich też wyszukać, nie pokazuje, kim jest właściciel witryny. Jest zwykle animowaną grafiką, upiększaczem, może i graficznie dobrze dopracowanym, jednak przeczącym zasadom usability (użyteczności) strony. Jest to pokaz możliwości Twojego grafika, ale Ty przecież w tym momencie nie potrzebujesz go chwalić a chcesz internautom przedstawić siebie i swoją działalność.
Utworzona strona intro przeszkadza też wyszukiwarkom i robotom sieciowym w katalogowaniu zawartości naszego serwisu. Trudniej jest także pozycjonować taką stronę.
Jednym słowem: stwórz sobie intro na stronie internetowej a zniechęcisz większość odwiedzających i pokażesz im, że ich lekceważysz. A chciałeś ich przecież olśnić i zaciekawić.
Dodaj jeszcze muzykę włączającą się w trakcie wczytywania intro a internauta panicznie zacznie szukać przycisku „wyłącz dźwięk”.
Intro na stronach często odwiedzanych oraz serwisach informacyjnych nie powinno się w ogóle znaleźć. Aby nie generalizować, jest kilka sytuacji, gdy można sobie pozwolić na popis projektanta: w przypadku portfolio agencji reklamowej czy artysty – ale pod warunkiem, że dobrze wpisuje się w całą koncepcję tworzonej strony. Jednak – co zdecydowanie podkreślę, takich sytuacji jest bardzo niewiele.
Stwórz dopracowaną stronę główną
Dlatego też warto pomyśleć o dopracowaniu eleganckiej strony głównej serwisu, tworzonej z myślą o użytkownikach, którzy w ciągu pierwszych siedmiu sekund nabierają pierwszego wrażenia i oceniają nasz wizerunek.
Liczy się pierwsze wrażenie, choć nie zawsze słusznie się nim kierować, jednak trudno naprawić złe pierwsze wrażenie.
Logo – powinno być umieszczone w lewym górnym rogu (lub na środku w górnym pasku). Dobrze widoczne, niekoniecznie ogromne ale przyciągające uwagę.
Motto lub slogan reklamowy – tekst pod logo lub obok w skrócie przedstawiający nasze motto lub zakres działalności firmy. Niektórzy marketerzy wyrażają opinie, że wiersz podsumowujący nie powinien być sloganem reklamowym lecz zdaniem opisującym naszą działalność. Moim zdaniem ważne, aby fraza ta nie brzmiała sztucznie i nachalnie. Dobry tak zwany slogan może w lapidarny sposób wyrażać etykę naszej firmy, filozofię podejścia do klienta, opisywać naszą działalność w charakterystyczny sposób. I do tego budować zaufanie. Należy dobrze przemyśleć treść sloganu.
Menu główne i treść zagnieżdżona w linkach maksymalnie drugiego poziomu. Menu główne traktujemy jako zerowy poziom zagnieżdżenia treści. Pierwszy poziom zagnieżdżenia to linki submenu, drugi poziom zagnieżdżenia występuje wtedy, gdy mamy subkategorie lub bardziej szczegółowe dane, które nie muszą być umieszczone na wierzchu, ale są istotne dla części naszych internautów.
Najważniejsze treści na stronie głównej – najlepiej wyróżnione, tworzące bloki graficzne, co ułatwia odczytanie jednym spojrzeniem.
Kontakt – dobrze, aby był widoczny na stronie głównej nie tylko w postaci jednego linka menu (chociaż tutaj koniecznie powinien się taki link znaleźć). Można wyodrębnić blok zatytułowany „kontakt” i szybko odnaleźć numery telefonów czy dostać się do formularza kontaktowego.
Łącza powinny zmieniać kolor po najechaniu na nie myszką. W ten sposób są łatwiej zauważalne. Podobne kategorie łączy powinniśmy zgrupować w jednym obszarze, aby do szukanych informacji łatwiej dotrzeć.
Obowiązuje zasada:
im mniej klików wykonanych, aby dotrzeć do poszukiwanej treści – tym lepiej.
Wyszukiwarka na stronie czy blogu z większą zawartością treści będzie bardzo pomocna. Mówimy tu o wyszukiwarce treści danej strony internetowej a nie całej sieci. Jak wykazały badania ‘eye tracking’, wyszukiwarkę najlepiej umieścić w prawym górnym rogu ekranu.
Podsumowując:
Dziś, kiedy użyteczność serwisów stawiamy na pierwszym miejscu, należy zdecydowanie pominąć tworzenie intro w stronach internetowych. Jest ono nie tylko zbędne, ale też irytuje odwiedzających a przez to skłania ich do szybszego opuszczenia strony. Tracimy przez to odwiedzających i niszczymy nasz wizerunek w sieci.