Strona internetowa jest „oknem”, przez które internauta zagląda do naszej firmy z większą lub mniejszą ciekawością i zaangażowaniem. To „okno” buduje lub rujnuje nasz wizerunek w internecie. Proces tworzenia strony internetowej wydaje się na pierwszy rzut oka błahą rzeczą. W rzeczywistości wymaga poświęcenia czasu i zastanowienia się nad kluczowymi aspektami działalności firmy i podjęcia paru ważnych decyzji.
Tworzenie profesjonalnej strony internetowej wymaga też skoordynowanej pracy zespołu specjalistów różnych specjalności a praca jest podzielona na etapy. Zespół tworzą graficy, webmasterzy, programiści (specjaliści od kodowania stron oraz języków takich jak php, java, css i inne), testerzy oraz osoby nadzorujące pracę zespołu i utrzymujący stały kontakt z klientem.
Określ cel istnienia strony, grupę docelową i profil idealnego klienta
Przed przystąpieniem do tworzenie strony internetowej należy określić cel jej istnienia. Dokładnie: jakie zadania ma realizować strona w oparciu o naszą grupę docelową i profil idealnego klienta/odbiorcy treści naszego serwisu. A wtedy będziemy wiedzieć, jakiej dokładnie strony www potrzebujemy.
Najpierw więc precyzujemy naszą grupę docelową i profil idealnego klienta. Robimy to najlepiej na dużej kartce papieru. Warto zrobić burzę mózgów oraz przejrzeć dotychczasowe statystyki, analizy sprzedaży, plany działalności na przyszłość.
Drugim krokiem jest określenie celu istnienia naszej strony internetowej.
Określenie powyższych trzech elementów (grupa docelowa, profil idealnego klienta i cel istnienia serwisu) pozwoli skonkretyzować nasz przekaz tak, aby był czytelny, interesujący i treściwy dla internauty. Ludzie dziś szukają w internecie wiedzy, rozrywki oraz informacji. Są też bardzo niecierpliwi i jeśli nie znajdą szukanych informacji w naszym serwisie, szybko przejdą do innych – nasza strona będzie zapomniana. Jednym słowem liczy się pierwsze wrażenie, jakie daje nasza strona www i ono decyduje, czy odwiedzający spędzi tu więcej czasu i ewentualnie kiedyś powróci.
Mając już określoną naszą grupę docelową i profil idealnego klienta, łatwiej sprecyzować cel – funkcjonowania serwisu internetowego. Najważniejsze z nich (nie wszystkie) to:
- Strona www jako tablica informacyjna firmy.
- Obsługa posprzedażowa.
- Aktualna promocja konkretnego produktu.
- sklep internetowy i sprzedaż produktów przez internet
- Budowa listy adresowej.
- Zwiększenie sprzedaży.
Więcej informacji znajdziesz w artykule pt. „Przy tworzeniu strony internetowej określ jej cel”
Utworzenie layoutu strony internetowej
Troszkę inne elementy będzie zawierać strona dla hodowców rybek akwariowych, inaczej będzie wyglądać serwis firmy produkującej elementy do nadwozi samochodowych.
Tworzymy zatem najpierw schemat funkcjonalności, planujemy nawigację, aby wizyta na stronie była intuicyjna i w najkrótszy sposób prowadziła internautę do odnalezienia tego, czego szuka.
Jakie moduły powinny się znaleźć na stronie głównej i w którym miejscu, a co jest ważne na podstronach. Jakie rozwiązania programistyczne trzeba zastosować, zgodne z wymogami dzisiejszej technologii. Menu serwisu – menu główne i menu dodatkowe, aktualności, strefa kontaktu, czytelna oferta, prezentacja produktów, wyszukiwarka – gdzie rozmieszczone i w jaki sposób mają mówić do internauty?
Mając już schemat funkcjonalności można przystąpić do tworzenia wyglądu graficznego strony. Cały czas pamiętamy o głównym celu istnienia serwisu, grupie docelowej oraz profilu idealnego klienta. Czy firma posiada już swoją identyfikację wizualną: czyli logo i odpowiednią kolorystykę? Czy też trzeba dobrać kolory i zaprojektować logo? Jaką typografię zastosujemy?
Przekaz zarazem musi być skuteczny a estetyka na wysokim poziomie. Na tym etapie już przewidujemy kwestie związane z przyszłą optymalizacją kodu strony oraz czasu wczytywania na ekranie.
Wdrożenie serwisu na hostingu
To kolejny etap pracy. Każda strona internetowa składa się z mnóstwa plików, danych, tysięcy linijek kodu, które są przechowywane na twardym dysku serwera i cały czas dostępne dla użytkowników przez internet. Hosting to jest właśnie dysk na serwerze, na którym zapisana jest Twoja strona internetowa.
Oferujemy szybkie serwery z jednego z największych Data Center w Europie, czyli profesjonalnego centrum hostingowego. Takie centra są wyposażone we wszelkie systemy zabezpieczeń, zapewniające ciągłą pracę serwerów i ochronę przed atakami z internetu. Budynki strzeżone i pod specjalnym nadzorem, wydajne klimatyzacje, wentylacje, systemy chłodzenia, awaryjne zasilania czy systemy przeciwpożarowe i przeciwpowodziowe – w takich warunkach warto przechowywać swoje serwisy internetowe.
Szybkość działania serwera i bezpieczeństwo oraz nadzór informatyka pozwalają naszym klientom spać spokojnie.
Strona wdrożona powinna być przetestowana i sprawdzona, czy wszystkie elementy poprawnie działają. testowanie zajmuje zwykle od jednego do dwóch tygodni.
Optymalizacja treści i poprawa konwersji
Strona musi być łatwa do odnalezienia w sieci, wówczas spełnia swoją rolę kanału informacyjnego i marketingowego dla firmy. Dlatego strona po wdrożeniu na hostingu musi być zoptymalizowana pod kątem SEO, czyli pod kątem wyszukiwarek internetowych. W Polsce chodzi głównie o jedną wyszukiwarkę wszystkim znaną, czyli Google – największy na świecie katalog stron internetowych oraz informacji.
W wyniku optymalizacji kodu strona jest bardziej „przyjazna” dla Google i bardziej też użyteczna dla odwiedzających.
Odrębną usługą jest tak zwane pozycjonowanie strony. Są to działania zmierzające do poprawy jej pozycji w wynikach wyszukiwania w Google. Ale nawet sama optymalizacja treści zrobiona profesjonalnie może bardzo dużo zadziałać dla poprawy widoczności naszej strony w sieci.
Aktualizacja treści strony internetowej – CMS
System CMS (samodzielnego zarządzania treścią) umożliwia Klientowi łatwą aktualizację treści, dodawanie nowych podstron, zdjęć, podłączanie filmów video. Strona powinna być zadbana, dane aktualne oraz wprowadzane nowe informacje. Łatwy w obsłudze CMS pomaga w pracy, zwłaszcza gdy potrzebne jest częste pisanie „newsów”, artykułów i aktualizowanie oferty. Internauci docenią to, że strona „tętni życiem” i chętniej będą ją ponownie odwiedzać. Pomoże nam to nawiązywać z nimi trwalsze relacje i spowoduje, że będą postrzegali nas jako autorytety w danej dziedzinie.
Podsumowanie
W całym procesie tworzenia strony internetowej, zwłaszcza na początku, przy określaniu celu jej istnienia i głównych założeń kluczowy jest dobry kontakt ze Zleceniodawcą. Dlatego staramy się używać jak najbardziej zrozumiałego języka bez nadmiaru informatycznego żargonu. Ważne, aby w prosty i jasny sposób wytłumaczyć Zleceniodawcy, w jaki sposób dziś funkcjonują serwisy internetowe i co jest konieczne dla sprawnego marketingu w sieci oraz dobrej komunikacji z internautami.
W praktyce czasem spotykam się z podejściem: „proszę mi coś wymyślić na tę stronę”. Staram się wówczas w wywiadzie z Klientem rozpoznać, co jest kluczowe dla funkcjonowania danej firmy, jakie są perspektywy rozwoju działalności i co można zrobić, aby Klient był po kilku miesiącach mile zaskoczony zapytaniami internautów i ruchem płynącym z sieci. W ten sposób Klient nabywa doświadczenia i chęci rozwijania strony internetowej, która przecież „udowodniła”, że jest potrzebna.
Proces tworzenia strony internetowej jest wieloetapowy, wymaga skoordynowanej pracy zespołu specjalistów zgodnie z wytycznymi Zleceniodawcy.
Cel utworzenia strony oraz zorientowanie na grupę docelową i określenie profilu idealnego klienta pomaga zaprojektować serwis efektywnie wspomagający działalność firmy.