Jaką domenę wybrać tworząc stronę internetową

To ważne pytanie. Domena może nam pomóc lub skutecznie utrudnić funkcjonowanie  w internecie.  Zwłaszcza przy działalności gospodarczej, kiedy przeznaczamy duże ilości środków finansowych na rozbudowę firmy, tworzenie strony internetowej nie może być traktowane po macoszemu a do wyboru adresu www należy podejść rozważnie.

Co to jest domena internetowa?

Jest to adres internetowy składający się z ciągu odpowiednio dobranych znaków. Zaczyna się od „www…”. Po przedrostku „www” jest /są wyrazy domenowe. Adres kończy się  tak zwanym rozszerzeniem (sufiksem), na przykład: .pl, .com, .org.

Są domeny najwyższego poziomu oraz drugiego poziomu.

Domeny najwyższego poziomu to:

  • domeny krajowe – w Polsce .pl, oraz funkcjonalne – .org, .biz, .info itp.

Wśród domen drugiego poziomu znajdziemy:

  • domeny funkcjonalne narodowe – w Polsce .com.pl, .org.pl, .edu.pl  i tak dalej,
  • domeny regionalne – .krakow.pl, mazury.pl, .pomorze.pl itp.

Rozpoznawalność domeny internetowej

Oprócz dobrze skomponowanej grafiki strony na jej rozpoznawalność wpływa też domena. Zależy nam, aby Internauta kojarzył wygląd, nazwę firmy i związany z nią adres w internecie. Użycie adresu z nazwą firmy lub produktu wydaje się  najbardziej korzystne, jeżeli tylko taka domena jest dostępna.

Pojawiają się  tu dwie kwestie. Jedna: budowanie naszej marki.
Druga: pospolite wyrazy wyszukiwane w internecie, na przykład zegarki.pl, meble.pl najczęściej nie nadają się  do budowania marki, ale łatwo je zapamiętać i do tego internauci wyszukują frazy związane z szukanym produktem.

Znany jest Ci adres: onet.pl   wp.pl (od wirtualna polska), allegro.pl – te nazwy świetnie wkomponowały się  w naszą polską rzeczywistość internetu, chociaż zawierają nazwy własne a nie słowa pospolite. To przykłady domen związanych z budowaniem marki. Dziś każdy kojarzy słowo „allegro” bardziej z aukcjami niż z muzyką. A jest to przecież termin muzyczny oznaczający „szybkie tempo, wesoło, żwawo”. „Allegro” to dziś w Polsce nazwa marki.

Dlatego postaw na unikalną frazę,  jeśli chcesz budować swoją markę.

Teraz pomówmy o słowach pospolitych. Mamy wyraz związany z produktem. Jeśli wpiszesz w Google słowo „meble”, na pierwszym miejscu pojawia się  w wynikach strona www.meble.pl – portal branży meblarskiej należący do firmy Meble.pl S.A.   Po pierwsze zdobycie domeny z takim rzeczownikiem jest już dziś niemożliwe (większość jest wykupiona). Po drugie: słowo „meble” nic nie mówiłoby o Twojej firmie. Ale za to mówi dokładnie o tym, co znajduje się na tej stronie www.

Domena najlepiej krajowa czyli końcówką .pl

Często znalezienie dobrej domeny wymaga pomysłowości, jednak prowadząc działalność w Polsce wybierajmy domeny z końcówką .pl. Takie są najszybciej kojarzone przez internautów, którzy często uważają, że innych adresów w Polsce nie używamy. Zatem pozostałe rozszerzenia, jak: .com.pl, .net, .org, .biz można sobie darować.

Natomiast, jeśli działasz w Polsce i za granicą, warto zakupić też drugą domenę z rozszerzeniem .com

Czy może być domena dwu, trzy członowa

Jeśli rozstrzygnąłeś dla siebie kwestię rozpoznawalności – o czym mówię na początku tego tekstu, teraz parę słów o domenach zawierających słowa czy frazy kluczowe.

Taka domena jasno informuje o tym, co znajduje się  na stronie internetowej. To korzyść.

Ludzie najczęściej wpisują nazwę lub domenę w wyszukiwarkę a nie w pasek adresu. I tu pojawia się  problem. Jeśli Twoja nawet dawno już utworzona strona internetowa nie jest na wysokim miejscu w wynikach wyszukiwania Google, tracisz potencjalnych klientów. Wyświetlają się  inne strony, ale nie Twoja. A to dlatego, że Twoja konkurencja już dawno pozycjonuje się  na słowa kluczowe, które Ty masz w swojej domenie.  Z tego powodu lepiej mieć oryginalną nazwę a nie słowa kluczowe do oznaczenia swojej marki i popracować nad rozpoznawalnością.  Oczywiście rozwiązaniem tu jest pozycjonowanie strony www choć wiąże się  to z regularnymi kosztami.

Często krótki adres zawierający kluczowe słowo Twojej branży będzie już niedostępny. Na przykład: buty.pl, meble.pl i tak dalej. Próbujesz wtedy znaleźć adres dwuczłonowy, na przykład meble-dziecięce.pl,meble-kuchenne-na-wymiar.pl buty-sportowe.pl.  Używaj maksymalnie trzy wyrazy w domenie.

Przykładowo: meble-na-wymiar.pl   meble-kuchenne-szczecin.pl   wynajem-koparki-lublin.pl (lub meble-kuchenne.szczecin.pl;    wynajem-koparki.lublin.pl – jeśli takie jeszcze są dostępne).

Domena dłuższa już dziwnie wygląda, trudniej ją wpisać do przeglądarki i łatwiej się przy tym pomylić.

Czy z myślnikiem czy bez? Dla Google to obojętne, ponieważ wyszukiwarka ta umie rozpoznawać polskie wyrazy w ciągu znaków. Natomiast skorzystasz tutaj na pozycjonowaniu – słowa kluczowe w domenie pomagają znaleźć się  wyżej w wynikach wyszukiwania.

Wizualnie bardziej czytelna jest domena z myślnikiem – wyrazy oddzielone od siebie, nie zlane w jeden ciąg liter. Chyba, że użyjesz Dużych Liter: www.ButySportowe.pl  – też łatwiej przeczytać. Dodam, że w pasku przeglądarki nie ma znaczenia, czy wpiszesz adres dużymi literami czy małymi, przeglądarka i tak odczyta je jako małe litery.

Najlepiej zarejestruj obie domeny, jedną z myślnikiem i drugą bez: www.butysportowe.pl i www.buty-sportowe.pl

Zdecyduj, którą wersję domeny będziesz używał jako główną. Załóżmy, że wybrałeś opcję z myślnikiem:  www.buty-sportowe.pl  wtedy drugą domenę bez myślnika przekierowujemy na domenę główną.

W ten sposób Twoja konkurencja nie będzie mogła podbierać części Twojego ruchu, gdy internauci omyłkowo wpiszą błędny adres (w naszym przykładzie adres bez myślnika).

O szczegóły, jak przekierować domenę na inną zapytaj osobę nadzorującą tworzenie Twojej strony internetowej.

Domena z polskimi znakami czy bez

Od pewnego czasu można zarejestrować domeny zawierające litery „z ogonkami”. Możesz na przykład mieć domenę www.złoty-łabędź.pl  zamiast www.zloty-labedz.pl  (możesz mieć też obie).

Wybieraj zdecydowanie domeny nie zawierające takich dwuznaczności, bez liter „z ogonkami”. Potem pojawia się  problem przy dyktowaniu domeny przez telefon, musisz tłumaczyć, że „domena jest bez polskich liter”. A jak podyktujesz adres na przykład: www.zdzblo.pl  – sam w sobie już dziwnie wygląda.

Ułatwiaj internautom znalezienie Twojej strony internetowej, maksymalnie upraszczaj nazwy, unikaj dwuznaczności. W rzeczywistości jest wiele możliwości znalezienia domeny bez polskich znaków,

„nie ma sensu używać wyrazów zawierających: ś, ć, ź, ł”

Czy stosować skróty w domenie www

Skróty generalnie trudno zapamiętać, do tego często trudno je podyktować przez telefon.  „PZU”, „BPH” czy „PIS” są bardzo znane. Kiedyś portal WP.pl używał domenę WirtualnaPolska.pl  stąd skrót „wp” jest jak najbardziej właściwy w użyciu dla znanego serwisu.

Tobie raczej trudno będzie znaleźć domenę z odpowiednim skrótem i końcówką .pl. Do tego jeszcze raz dodam: skróty są trudne do zapamiętania. Staraj się wymyślić nowe słowo, próbując łączyć kilka sylab w ciąg dobrze brzmiący i wpadający w ucho.

Jak Ci się podoba: oferteo, cenomaniak, friko, aroniowo?

Jako ciekawostkę dodam, że kilkanaście miesięcy przed Euro 2012 w internecie pojawiły się informacje o bardzo wysokiej cenie oferowanej właścicielowi za domenę euro2012.pl  Ponoć proponowano kwotę 100 tysięcy złotych. Właściciel odmówił natomiast zrobiło się  głośno o możliwości handlu domenami.

Zwróć uwagę, że domena ta zawiera jednoznacznie kojarzącą się nazwę łącznie z liczbą 2012. Stosowanie liczb w domenach trzeba przemyśleć, ponieważ poza klarownymi wyjątkami jak „Euro 2012” trudno będzie pamiętać liczby łącznie z wyrazami, trudno też podyktować je przez telefon. Czy widzisz już, że poszukiwanie odpowiedniej domeny to niełatwe zadanie ?

Na podsumowanie: wybierając domenę do nowo tworzonej strony internetowej  bierzemy pod uwagę takie cechy jak rozpoznawalność, końcówka .pl, wyrazy nie zawierające polskich znaków, słowa dźwięczne i łatwe do zapamiętania, najlepiej bez skrótów literowych.