W planowaniu zadań dla nowo tworzonej strony internetowej bierzemy pod uwagę budżet, jaki należy przewidzieć na rozruch serwisu oraz na dalsze jego utrzymanie w kolejnych latach. Elementem składowym i kosztem – co prawda kosztem niewielkim, ale jednak – jest zakup i utrzymanie domeny internetowej. O właściwym doborze domeny pisałam już w poprzednim artykule pod tytułem: „Jaką domenę wybrać”
Jest bardzo wiele serwisów pośredniczących w opłaceniu utrzymania domeny internetowej. Te najbardziej w Polsce znane zazwyczaj oferują domenę dla nowego klienta w bardzo niskiej cenie: za symboliczną złotówkę lub nawet za zero złotych w pierwszym roku.
Zwracaj uwagę na koszt odnowienia domeny internetowej
Planując zakup domen internetowych zwróćmy uwagę przede wszystkim na koszt „ODNOWIENIA” domeny na kolejny rok. Szukajmy w serwisie operatora Cennika Przedłużenia Domen. Często możemy być niemile zaskoczeni wysoką ceną, gdy przecież w pierwszym roku „prawie nic nie płaciłem”.
Średni koszt u providerów za utrzymanie domeny z końcówką .pl to 99-100zł netto za rok. Do tego należy dodać 23% VATU, więc wychodzi od około 122 złotych do 130 złotych brutto co roku.
Domeny regionalne są relatywnie bardzo tanie w utrzymaniu, około 29 złotych netto za rok.
Domeny funkcjonalne, takie jak com.pl, net.pl, org.pl, edu.pl, biz.pl, info.pl to 79 złotych netto rocznie.
Domena .eu, .com – 59 złotych netto za rok.
Uwaga na niektóre zapisy w ukrytych regulaminach
Niestety najczęściej nie czytamy regulaminów i dokonujemy zakupu w przekonaniu, że sławna, znana firma gwarantuje nie tylko wysoką jakość usług ale i przejrzystość i dobre warunki współpracy.
Okazuje się, że rejestrowanie domeny w promocji czyli za darmo lub za złotówkę zazwyczaj oznacza przywiązanie do jednego rejestratora na dwa lub trzy lata co najmniej. Dlatego nie tylko od drugiego roku płacimy ponad sto złotych za przedłużenie domeny. Nie możemy też łatwo przenieść obsługi domeny do innego, tańszego rejestratora. Dlatego warto sprawdzać regulaminy i cenniki przedłużenia domen, zanim skusimy się na zakup w wyniku przyciągającej, atrakcyjnej reklamy i niskiej ceny początkowej.
Regulaminy i informacje o niemożności przeniesienia obsługi domeny do innego rejestratora w pierwszych latach od rejestracji są często głęboko pochowane w serwisach firmowych. Zresztą zwykłemu użytkownikowi nie przyjdzie do głowy, aby pytać o jakiś regulamin.
Druga uwaga: nieświadomi klienci często są też przekonani, że domena jest ściśle powiązana z usługą hostingową (utrzymania strony internetowej na serwerze). Dlatego też posiadając serwery wirtualne u bardzo drogich dostawców, klienci niechętnie przenoszą swoje domeny i serwisy do konkurencyjnych firm. A mogliby na tym sporo zaoszczędzić.
Kup kilka wariantów domen
Aby konkurencja nie mogła przejmować części ruchu z Twojej strony www (ponieważ internauci często błędnie wpisują adres www), dobrze jest wykupić kilka wariantów domeny. Jeśli masz domenę z myślnikiem, wykup też wersję bez myślnika. Mając domenę z nazwą własną możesz też pomyśleć o kupieniu adresu z często używanym wyrazem. Przykład: firma „Ogrodon” może mieć domenę ogrodon.pl oraz kwiaty-doniczkowe.pl i kwiatydoniczkowe.pl
Pod adresem kwiaty-doniczkowe.pl można też postawić odrębny serwis tematyczny i sklep internetowy. Jest to sposób na uzyskanie większej ilości ruchu na swoje strony. A wiadomo, że większy ruch na stronach przekłada się na większą ilość zakupów w naszych serwisach.
Wartość domeny z czasem rośnie
Zarejestrowana domena z biegiem czasu zyskuje na wartości. Ponieważ jest ograniczona pula wolnych nazw, domeny stają się towarem coraz bardziej deficytowym. Każdego dnia jest coraz mniej wolnych adresów a te najbardziej atrakcyjne są nawet przedmiotem handlu i licytacji. Mogą osiągać zawrotne kwoty na wolnym rynku.
Jako ciekawostkę podam, że najdroższą domeną .pl była prawdopodobnie sprzedana w 2011 roku play.pl Domenę posiadał dobrze prosperujący sklep internetowy z grami komputerowymi. Ile mogła kosztować sprzedaż funkcjonującej domeny, a właściwie sprzedaż wypracowanej już marki „play.pl”, gdzie posiadano stałych klientów, znających adres internetowy, przyzwyczajonych do zakupów? Mówi się o kwocie transakcji od kilku do kilkunastu milionów złotych. Dokładna kwota jest objęta tajemnicą, ale z pewnością mogło to być co najmniej kilka milionów złotych.
Adres opony.pl sprzedano za 960 tysięcy złotych w 2010 roku, natomiast w 2013 roku za domenę sms.pl ktoś zgarnął kwotę 73 800 złotych.
Domena saturn.pl obecnie należąca do słynnego sklepu ze sprzętem agd i rtv zakupiona została w drodze przetargu za 600 tysięcy złotych.
Przyznasz, że to zupełnie przyzwoite kwoty za adres strony internetowej. Oczywiście wybrałam tu tylko kilka przykładowych najdroższych transakcji. To nie znaczy, że Twoja domena też osiągnie taką cenę na wolnym rynku, ale pamiętajmy o tym, że w pewnych okolicznościach Twoja domena może być wartościowa.
Podsumowanie
Liczą się nie tyle koszty zakupu do nowo tworzonej strony internetowej co koszty jej utrzymania. Można je znacznie obniżyć. W http://mediapromocja.pl w bardzo niskich cenach można utrzymać hosting strony www wraz z przedłużeniem domeny na kolejny rok. Domena jest też wartością dla firmy, zwłaszcza jeśli zbudowana jest pod nią marka znana sporej grupie klientów docelowych. Warto też kupować różne warianty domeny, aby pomóc sobie w zwiększeniu ruchu na stronach www, pozyskując tym samym więcej klientów.