Jakie cechy powinna mieć dobra strona internetowa? Wymienię kilka z nich – tych podstawowych.
Rozpoznawalność.
To pierwsza cecha, którą trzeba zaplanować tworząc stronę internetową. Rozpoznawalność jest czymś, co internauta najłatwiej będzie kojarzył przy kolejnych wizytach w naszym serwisie. Składają się na nią oryginalna w miarę grafika oraz odpowiednio dobrana domena (adres internetowy zaczynający się od „www…”).
Oryginalny motyw graficzny – równocześnie nie musi być bardzo wydumany. Wygląd strony powinien być schludny, uporządkowany, kolorystyka w całości dobrze skomponowana. Dziś internauci cenią możliwość łatwego znalezienia potrzebnych treści i miło, jeśli owe treści będą umieszczone w ładnym otoczeniu bez nadmiaru tak zwanych „wodotrysków”. Lepsza jest więc oszczędność formy niż mnogość przeróżnych grafik, ruchomych obrazków i skaczących napisów.
Dlatego korzystnie jest zlecić wykonanie motywu graficznego dostosowanego do naszych potrzeb. Można nawet kupić gotowy motyw graficzny i zastosować po przeróbkach do naszych potrzeb.
Domena – czyli adres strony dobrze, aby był łatwy do zapamiętania oraz łatwy do przekazania drugiej osobie przez telefon. Najlepiej wykonać test na kilku znajomych i podyktować im domenę przez telefon. Od razu zauważymy, czy źle rozumieją, czy często dopytują się „jak to się pisze” i „powtórz jeszcze raz, bo nie dosłyszałem.” Test telefoniczny jest chyba najlepszym sposobem na zweryfikowanie, czy nasza domena będzie użyteczna.
Więcej o właściwym wyborze domeny piszę w artykule: Jaką domenę wybrać. Tutaj skupię się tylko na kilku podstawowych kwestiach.
Zakładamy w domenie brak polskich liter. Lepiej też, gdy nie ma w domenie znaków ortograficznych stwarzających możliwość mylnego wpisania. Zatem jak tylko to możliwe unikamy wyrazów z „rz”, „ż”, „ó”.
Domena powinna kojarzyć się z Twoją firmą lub działalnością. No a przede wszystkim powinna być Twoja, dlatego za żadne skarby nie używaj subdomeny, czyli „podadresu” na cudzej domenie. Wybierz www.firmastolarska.pl zamiast www.firmastolarska.friko.pl
„Friko.pl” nie należy do Ciebie, chociaż udostępnił Ci subdomenę „firmastolarska” w adresie.
Ważne, powtórzę to jeszcze raz: musisz mieć domenę typu www.mojafirma.pl (z końcówką .pl lub inną dostępną, ale raczej staraj się wybierać z końcówką .pl).
Łatwy kontakt z firmą.
Informacje te umieszczone w domyślnej zakładce „Kontakt”. Tu zawsze szukamy najważniejszych danych. Tu też może znajdować się formularz kontaktowy, który obecnie – w dobie urządzeń mobilnych o małych ekranach – będzie częściej wykorzystywany przez niektórych internautów niż tradycyjny e-mail.
Mapa dojazdu do firmy, zwłaszcza jeśli firma działa też stacjonarnie, nie tylko online.
Łatwiejsza praca i mniej pracochłonna obsługa klienta.
Twórz stronę internetową ułatwiającą Twoją pracę a przede wszystkim ułatwiającą sprzedaż. Teraz w zależności od celu istnienia strony www i jej grupy docelowej możemy przyjąć format:
- strony www wizytówki. Zawiera podstawowe informacje o firmie, kontakt, oferta, opis usług.
- strona z katalogiem produktów, które można zamówić telefonicznie po zapoznaniu się z dostępnym asortymentem.
- sklep internetowy wraz z koszykiem produktów. Cały zautomatyzowany i wygodny system zintegrowany z płatnościami online. Łatwo jest zamówić, opłacić i realizować zamówienie. A jaka oszczędność czasu dla Klienta i dla firmy realizującej zamówienie.
Budowanie relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami.
Tu mam na myśli po pierwsze biuletyn elektroniczny, czyli system emaili – automatycznie wysyłanych powiadomień o nowościach, promocjach do osób, które wyraziły chęć otrzymywania takich informacji na swoją skrzynkę pocztową.
Można jednorazowo wysłać dużą ilość wiadomości. Jest to z reguły tanie a jeśli wysyłane treści są interesujące dla odbiorców, będą oni reagować i dadzą odpowiedź zwrotną w postaci zamówienia, dobrej opinii, polecą nas znajomym i tym podobne.
Budowaniu relacji z internautami powinien służyć też firmowy Fan Page na Facebooku czy podłączenie do innych mediów społecznościowych, gdzie na bieżąco, właściwie na gorąco i trochę mniej formalnie rozmawiamy z internautami.
Szczególną formą budowania więzi z internautami jest BLOG FIRMOWY. Wielu przedsiębiorców stwierdza, że nie potrzebuje bloga, wystarczy stworzenie samej strony internetowej. Blog jest jednak cennym kanałem komunikacji. Tu można przedstawiać porady, subiektywne opinie z branży czy opisywać bieżące wydarzenia powiązane z naszą działalnością.
Wielu przedsiębiorców, w tym też usługodawców powinno rozważyć prowadzenie bloga firmowego.
Przykładowo hurtownia ogrodnicza będzie bardziej ceniona przez klientów, gdy będzie dostarczać wiele praktycznych porad dla działkowiczów i osób posiadających przydomowe ogródki.
Trener fitness może na swoim blogu proponować czytelnikom porady, komentować najnowsze trendy, odkrycia medycyny w zakresie dietetyki czy zamieszczać opisy szczególnie polecanych ćwiczeń. Do opisu tekstowego oczywiście warto dołączać film, co podnosi atrakcyjność przekazu i czytelnicy o wiele chętniej będą się zapoznawać z materiałem.
Takie działania przez blog firmowy i media społecznościowe mają ogromny potencjał angażowania naszych odbiorców, a tacy będą ambasadorami naszej marki, naszych usług czy produktów.System CMS czyli system samodzielnego zarządzania treścią.
Za jego pomocą można łatwo wprowadzać nowe treści i zdjęcia na stronę czy podłączać filmy z YouTube i nie trzeba tu być informatykiem. Zapoznanie się z panelem administracyjnym CMS-a i zorientowanie się, gdzie i co wpisujemy daje nam niezależność. Właściciel firmy nie musi za każdym razem zlecać wprowadzania zmian, może to zrobić we własnym zakresie.
Najbardziej popularne systemy z CMS-em to Joomla i WordPress. Ten drugi jest łatwiejszy w obsłudze ale za to Joomla pozwala na tworzenie o wiele bardziej rozbudowanych serwisów.
Podsumowując:
przy tworzeniu dobrej strony internetowej należy wziąć pod uwagę kwestie wizerunkowe oraz wygodę użytkowania i automatyzację procesów, co jest korzyścią zarówno dla internauty i dla pracownika obsługującego stronę internetową.